Music Player

الأربعاء، 9 مايو 2012

وجهة نظر فى ما يسمى بأنتخابات رئاسة الجمهورية 2012



وجهة نظر فى ما يسمى بأنتخابات رئاسة الجمهورية 2012 :
بالرغم من أنى ليس لى مرشح رئاسى يمثلنى فى تلك الأنتخابات الرئاسية و مع تأكدى من أنها " مسرحية هزلية " يخرجها المجلس العسكرى و تنتجها اللجنة القضائية الرئاسية المطعون فى شرعيتها و نزاهتها و لكن أفضل المرشحين المتاحين هو :
" حمدين صباحى " ..
مرشح ثورى و ليس بتاجر دين و لا فلول و لا يتلون ..
لكن يبقى السؤال :
هل يستطيع حمدين صباحى أذا نجح أن يخرجنا من ثنائية : الأخوان و الفلول ؟!
لأننا نحتاج لمنطقة وسط تخرجنا من ثنائية الأخوان و الفلول ، هذه المنطقة تعمل على أحداث توازن حتى ننطلق منها لطرح البدائل للفلول و الاخوان ..
أو على الأقل طرح بديل ثالث أمام الشعب المصرى لأننا أتحاصرنا بخيارين لا ثالث لهما " الفلول و الأخوان "


أما بالنسبة للبرامج الأنتخابية فجميع المرشحين برامجهم واحدة تقريبآ و الكل يقول نفس الكلام المنمق عن العيش و الحرية و العدالة الأجتماعية و الكرامة الإنسانية ، و لكن لم يذكر أى منهم كيف سيحقق ذلك !!
و الأنتخابات حاليآ فى مصر مازالت تتم على الشخص و ليس على البرنامج الأنتخابى .. لم نصل بعد للأختيار على البرنامج الأفضل مع الشخص الذى يمكن أن يحققه ..

كنا نتمنى أن تكون أنتخابات حقيقية يتاح فيها مشاركة كل الكفاءات المصرية و التى تمثل جميع التيارات و التوجهات ، لكى يستطيع كل ناخب أن يجد المرشح الذى يكون مقتنع به عن جدارة و يمثل توجهه تمثيلآ حقيقيآ ..
و لا يضطر الناخب للأختيار بأسلوب أفضل المتاحين أو المقاطعة !!
 
علمآ أن المقاطعة خطر جدآ علينا و لا أنصح بها و لابد من المشاركة ..

فالمقاطعة + تفتيت الأصوات بين المرشحين المحسوبين على الثورة = فوز أحد الفلول .. لذلك وجبت المشاركة و بكثافة ..
و لو عندك أصرار على المقاطعة ، فأذهب و أبطل صوتك و لا تمنح للمجلس العسكرى و اللجنة القضائية المشبوهة فرصة تزوير الأصوات المقاطعة ..

مصر تستحق الأفضل .. و لكن حسبى الله و نعم الوكيل فى المجلس العسكرى و من تحالفوا معه و دخلوا معه فى صفقات على حساب دماء الشهداء و المصابين و المفقودين و المسجونيين فى غياهب السجون الحربية ..
دفعنا فاتورة على حق و كنا نستحق الأفضل ..
و فى حالة تزوير الأنتخابات " لشفيق أو عمرو موسى " منتظر نزول الشعب للميادين لأستكمال الثورة و أن أستسلم للأمر الواقع !!
فهذا أختياره أن يعيش كالعبيد .. و العبيد لا يستحقون التضحية ..


سيشارك فى تلك الأنتخابات : عدد من رموز النظام و الفلول أشهرهم " أحمد شفيق و عمرو موسى " ، و الباقى أشهرهم " عبد المنعم أبو الفتوح و حمدين صباحى و محمد مرسى و أبو العز الحريرى و خالد على و هشام البسطويسى " ..


الغريب أن
المرشحين اللى المفروض محسوبين على الثورة لم يتمكنوا من الأتفاق على مرشح رئاسى واحد !!
مما قد يترتب عليه تفتيت الأصوات بينهم و بالتالى ينجح مرشح من مرشحى الفلول ..


مواقف غريبة تدل على أن الجميع لا يفكر إلا فى مصالحه "الشخصية و الحزبية و الجماعية " الضيقة ، و أن مصلحة مصر العليا تأتى فى المرتبة الثانية بعد مصالحهم الشخصية و مصالح جماعاتهم و أحزابهم ..

أحد المواقف الغريبة أيضآ أصرار جماعة الأخوان المسلمين على الدفع و الأبقاء على مرشحهم  الدكتور محمد مرسى الذى يعرف محليآ و عالميآ ب : " الأستبن "
 كما أعلم أن ترشحه نكاية و عنادآ فى الدكتور أبو الفتوح أو على حسب روايتهم خوفآ 
من حل البرلمان
" مصلحتهم يعنى " و لا يهمهم أنه يزيد من تفتيت الأصوات و يمكن أن يترتب عليه نجاح مرشح للفلول ..
و هنا أيضآ نجد أن مصلحة مصر العليا تأتى فى المرتبة الثانية عند جماعة الأخوان المسلمين، و مصلحة الجماعة تأتى فى المرتبة الأولى ..
علمآ أنهم يعلمون علم اليقين أن شعبية الدكتور عبد المنعم أبو الفتوح أكبر من شعبية الدكتور محمد مرسى ..
مع العلم أن الدكتور عبد المنعم ابو الفتوح مازال محسوبآ على جماعة الأخوان المسلمين حتى بعد قرار أستقالته أو فصله أو أستبعاده من الجماعة ، فالأنتماء للفكر أو التيار أو الجماعة لا يحتاج " لكارنيه " أو " بطاقة عضوية " ..
كما أن بعض المحسوبين على التيار" الليبرالى " يمكن أن يصوتوا للدكتور عبد المنعم أبو الفتوح و من المستحيل أن يصوتوا للدكتور محمد مرسى ..
فلماذا يصرون على زيادة تفتيت الأصوات !!
أنه العناد والتخبط و حب النفس و وضع المصلحة الشخصية فوق مصلحة المجتمع و الوطن ..
على حسب رواية الأخوان فمشروع " النهضة " الخاص بهم " لا يتوقف على شخص " هكذا قالوا !!
فا اللى كان حيقوم به خيرت الشاطر أو محمد مرسى ، كان ممكن يقوم به عبد المنعم أبو الفتوح و كل يوم بتثبت الأيام أنه أخوانى حتى النخاع و هذا لا يعيبه ..

مشكلة الدكتور عبد المنعم أبو الفتوح الوحيدة :
أنه يحاول أن يظهر على أنه " ليبرالى نهارآ ، أخوانى ليلآ ، عسكريآ وقت الذروة ، علمانى قبل النوم " ..
و لو نجح فى أن يكون هكذا ستكون عندئذ ميزة و ليست مشكلة و لكنه من الصعب تحقيق ذلك .


هى معركة سيخوضها الوطن و الشعب ، و حتى إن خسرها سيتعلم من أخطاءة و الشعب تعلم الكثير عقب أنتخابات مجلسى الشعب و الشورى ، و عقب الأستفتاء الذى أوصلنا إلى ما وصلنا إليه !! و هكذا سيتعلم فى أنتخابات الرئاسة .. المهم نتعلم ..

رحم الله شهدائنا  و شفى مصابينا و خفف
الآلام جروهم و صبرهم على ما فقدوه ، اللهم حرر أسرانا فى سجون الظالمين ..
الثورة مستمرة حتى يتحقق لمصر و شعبها ما تستحقه .. مكملين ..
يسقط يسقط حكم العسكر .. يسقط يسقط حلم العسكر ..




هناك 8 تعليقات:

  1. الردود
    1. شكرآ جزيلآ ..
      اللهم ولى علينا من يصلح ..

      حذف
  2. عندك حق والله احنا فعلا مشتتين مش عارفين نختار مين من المرشحين وكله بيقول نفس الكلام انه حيخدم الشعب ويحقق العدالة الاجتماعية والحرية بس نصدق مين
    اولا: عبد المنعم ابو الفتوح انا عن نفسى مش مقتنعة بيه نهائيا لانه لسة مع الاخوان وبيقول انه انفصل عنهم ودا بياكد انه كدااااااااااااب ودي صفة مشهورة جدا فى الجماعة وانا شايفة ان محمد مرسى هو (استبن) لعبد المنعم ابو الفتوح مش لخيرت الشاطر يعنى الاخوان نزلو تلاتة مش اتنين وواحد منهم عامل انه مش تبعهم اللى هو الاخ ابو الفتوح وانا كمان شايفة ان السلفيين والاخوان (واحد) وقبل انتخابات البرلمان بدات تظهر جماعةالسلفيين وكانو بيعارضو بعض هما والاخوان على اساس انهم مش طايقين بعض عشان تتجزا الاصوات بينهم هما والاخوان وبكدة الاتنين يبقى ليهم الاغلبية فى عدد مقاعد البرلمان ودا فعلا اللى حصل
    يعنى هما ماشيين بنظرية (كل نفسك قبل ماحد غريب يجى وياكلك) على راى الفنان احمد حلمى . ودا اللى عملته الجماعة نزلت صنفين منها فى معركة الانتخابات وبقوا (جماعة الاخوان المسلمين وجماعة السلفيين) هما الحزب الوطنى بعد الثورة يعنى اكتسحوا البرلمان والشورى ومش مكفيهم كدا كمان دول كمان عايزين يعملوا فينا نفس حركات النصب اللى عملوها فى انتخابات البرلمان والشورى .
    بس كمان كما بيقال ان المجلس لعسكرى ايضا انضم لهم فى نفس الخدعة ورشح ناس من الفلول زى (احمد شفيق وعمرو موسى وحمدين صباحى) بس دول اللى قدامنا ولازم نختار حد فيهم يعنى حطونا قدام الامر الواقع بس الشعب فين من كل دا
    كام واحد يتعدوا على اصابع اليد ممشيين البلد على مذاجهم
    بس اللى نقدر ناكده ليهم ان لو فى واحد منهم فكر انه يعمل زى مبارك قصدى (المخلوع) اكيد مصيره حيبقى اصعب منه بكتير لان الناس خلاص عينيها فتحت وعرفت كل حاجة
    بس اللى انا شايفاه من وجهة نظرى ان (خالد على) مش يعتبر من الفلول وكلامه كويس وانا بايده بس ياريت تكون افعاله زى كلامه مش عايزين كلام وبس لاننا زهقنا كلام.
    وربنا يحمى مصر وشعبها وينصرنا دايما امييييييين

    ردحذف
    الردود
    1. خالد على مصرى أصيل و بحترمه و أقدره .. ربنا يوفقه و مواقفه قبل و أثناء و عقب الثورة محترمة و يعد من المناضلين الشباب ..
      ربنا يوفقه ..

      حذف
  3. ابو الفتوووووووووووووووووووووووووووووووووووووووح

    ردحذف
    الردود
    1. دكتور عبد المنعم أبو الفتوح محترم و أنا لم أذكره بأى سوء و هو خيارى الثانى بعد حمدين صباحى ، من المرشحين " المتاحين " ..
      اللهم ولى علينا من يصلح و أبعد عنا الفلول ..
      تحياتى

      حذف
  4. أنا متفق معاك فى كل حاجة ماعادا إنها المشاركة مهمة بالرغم إنها مسرحية

    لأنه من وجهة نظرى هى مسرحية بمعنى إنها مزورة ، و بالتالى المشاركة و عبارة عن قبول دور ساذج فى المسرحية.

    ردحذف
    الردود
    1. و بالمقاطعة حيزوروا الأصوات االى مش حتقاطع .. حتى اللى حيقاطع يروح يبطل صوته حتى لا يتم تزويره .. مع انى واثق ان انتخابات يدريها المجلس العسكرى الخائن و اللجنة القضائية الرئاسية المشبوهة و المتخصصة فى التزوير لن تكون شريفة او نزيههة ..

      حذف